Kasvuhakkerin muistikirja

Menestystekijä: Fokus

by | Jan 29, 2019 | Kasvuhakkerin muistikirja | 0 comments

On taas paras mahdollinen aika pienelle kirjoitukselle. Tämä on tietysti junamatka, ravintolavaunu ja vaanivana mörkönä paikalleen jähmettynyt tavarajuna Jämsässä.

GHP:n ensimmäiset puoli vuotta

Peilatessani Growth Hacking Partners Oy:n nykyhetkeä vuoden takaiseen on tapahtunut selkeitä muutoksia: asiakkaidemme määrä on moninkertaistunut, kalenterissa on paljon merkintöjä ja potentiaalisille asiakkaille ei tee mieli luvata yhtään mitään ilmaista.

Toimintamme muuttui toiminimien avulla pyöritetystä pilotista osakeyhtiöksi, ja nyt ensimmäinen puoli vuotta Oy:n historiaa on takana. Yrityksemme on velaton, minun ja Mikaelin omistama ja tulorahoituksella täysin pyörivä yritys. Maksetaan vielä itsellemme sellaista palkkaa, että tullaan ihan mukavasti toimeen. Ensimmäinen selkeä virstanpylväs on saavutettu: asiakkaat maksavat yrityksen laskut sekä yrittäjien elämisen, ja näiden jälkeen kassaan jää vielä rahaa.

Myönnän olevani hyvin klassisen koulukunnan yrittäjä. Arvostan, kun yritystä rakennetaan niukkuudesta käsin, varsinkin jos toiminta itsessään ei edellytä suuria investointeja tuotekehityspuolelle. Tämä johtaa siihen, että työviikot alkavat ohjautua laskutusperusteisesti. Jos jännittävien uusien yhteistyöhankkeiden ja konseptin ulkopuolisten asioiden väsääminen ajaa yrittäjät näkkileipäosastolle, niin toiminta vääjäämättä keskittyyparhaiten tuottavien prosessien ympärille.

Viisi kirjainta puhdasta taikaa

Tästä päästäänkin tällä hetkellä ehdottomasti mielessäni ykkösenä olevaan teemaan, joka on fokus. Viisi kirjainta puhdasta taikaa.
Tarve tälle taikuudelle on havaintojeni mukaan aivan järjettömän suuri. Olen itse havainnut, että tulee sanottua ‘Ei’ melkein kaikelle tekemiselle, mikä ei ole joko omaa myyntiä, laskutustyötä asiakkaalle tai asiakkaan haasteen ratkaisua.

Tähän tilanteeseen on päästy koska Growth Hacking Partnersilla on selkeä tuote joka on kannattavaa sekä myydä että toteuttaa. On helppo sanoa ‘Ei’, kun mitkään ehdotukset eivät ole lähellekään niin kannattavia kuin oman tuotteen myyminen, kehittäminen ja tuottaminen.

Fokus on ollut myös asiakkuuksiemme menestyksen taustalla. Jos olemme keskittyneet oman konseptimme myyntiin ja hiomiseen, niin olemme tehneet samoin myös asiakkuuksissamme.

Läpimurto Las Palmasissa

Heti uuden vuoden saimme alkaessa kuulla, että ensimmäinen asiakkaamme Timmi Software Oy oli tehnyt yli 100k€ kaupat. Prospekti oli reagoinut markkinointiin, tullut webinaariin, soittanut seuraavana päivänä ja muutama viikko tästä Timmin toimitusjohtaja Jukka Valkonen oli piristänyt joululomaansa klousaamalla kaupat Las Palmasista käsin. “Oli kyllä hyvä fiilis mennä mereen uimaan sen jälkeen.” Oli varmasti.

Tarinan opetus ei kuitenkaan ole se, että parhaat kaupat tehdään Las Palmasista, tai että webinaareja kannattaa pitää. GHP on tehnyt Timmin kanssa systemaattisesti töitä pari vuotta, koko ajan pitäen tuntosarvet ylhäällä, jotta pystytään reagoimaan kun joku liiketoiminnan osa-alue näyttää siltä, että siellä on potentiaalia läpimurrolle. Jim Collinsin näkyväksi tekemä periaate: “First bullets, then cannonballs” on mielestäni yksi suurimpia viisauksia mitä liiketoiminnasta on koskaan kirjoitettu. Saatuamme markkinoilta selkeän signaalin (lue: rahaa) viime keväänä että asiakkaan konsepti ratkaisee merkittäviä haasteita, ja pienet sinne ammutut luodit tuntuivat johtavan isoihin tuloksiin, oli aika vääntää nupit kaakkoon.

Alettiin tekemään kaikkea: syvällisempää ja kevyempää sisältöä, Kokemuksia.fi:n asiakaskokemusvideota, järjestettiin webinaaria ja tehtiin monia muita pienempiä ja suurempia toimenpiteitä. Tuloksia syntyi: asiakkaan osastolle oli jopa jonoa Profession DigiSote 2018-seminaarissa, ja tällä kertaa sattui, että kaupallisesti merkittävin tulos tuli sähköpostimarkkinoinnin ja webinaarin yhdistelmällä. Olisi kuitenkin virheellistä alkaa laskemaan kanavakohtaista markkinoinnin ROI:ta ja jyvittämään menestystä eri toimenpiteille, sillä todellinen ratkaiseva tekijä oli fokus. Se hetki, kun syksyllä workshopissa päätettiin, että juuri tähän panostetaan nyt. Kaikkeen ei voi keskittyä, se on vain tekosyy sille, ettei tiedetä mitä kannattaa tehdä.

Nyt tilanne näyttää Timmin SOTE-valloituksen kohdalla erittäin valoisalta: vuosi käynnistettiin meidän Pulssi-palvelulla ja jokaisella myyjällä on isoja avauksia markkinoille. Tähän kun yhdistetään systemaattinen, myynnin haasteita tukeva markkinointi, niin iso onnistuminen on erittäin todennäköistä.

Tähän on kiva kiteyttää meidän bisnes:

  1. Ensin muotoillaan konsepti, joka on hyvä bisnes ja se tuottaa asiakkaille arvoa
  2. Sitten tehdään kaikki mahdollinen, että se saadaan kaupaksi
  3. Sen pituinen se

Toivotan hyvää alkavaa uutta vuotta kaikille ihmisille!

Ystävällisin terveisin,
Olli Montonen

PS. Voidaan ottaa 1-2 asiakasta lisää Q1-puolella, joten jos yrityksesi toimii b2b-myynnin kentässä, myynti on ratkaisu- tai asiantuntijamyyntiä ja tarve on saada isoja asiakkuuksia, niin kannattaa olla yhteydessä.

Kiinnostuitko?

Keskustellaan yrityksesi kasvuhaasteista, ja katsotaan voimmeko auttaa teitä niissä. Ota yhteyttä – se on ensiaskel matkalla kasvuun!

Soita, lähetä sähköpostia, tai jätä viesti lomakkeella

Puolen tunnin puhelinkeskustelu on parasta sisältöä mitä voimme tarjota

olli@growthhacking.fi
+358 40 820 4880

Jätä viesti, niin soitan sinulle takaisin!