Kasvuhakkerin muistikirja

Merkityksellisyys ja draivi

by | Aug 14, 2018 | Kasvuhakkerin muistikirja | 0 comments

“Jos kulttuuri syö strategian aamiaiseksi, niin tietoinen läsnäolo räjäyttää molemmat konseptit galaktisella kanuunalla.” -Olli Montonen

Tämä on niitä blogikirjoituksia, joita Olli-bisnespersoona pelkää. Siksi aloitan väkevästi lainaamalla itseäni vaikka harva minusta on koskaan kuullutkaan. Tämä kirjoitus julkaistaan yrityksen blogissa ja vaikka tällaisilla asioilla revittelen harva se päivä tallustaessani maapallolla, niin osa minusta pelkää. Se syy miksi minua jännittää on aika hämärä. Se liittyy jotenkin siihen, että entä jos bisnesihmiset ei halua kuulla, että tietoisuus ja sen tuoma rauha mielessä on lopulta se mikä tuo merkitysellisyyden tunnetta, valtavaa draivia ja uskallusta toteuttaa omia parhaita visioitaan?

Mutta minulla on myös hyvä syy kirjoittaa tästä: Growth Hacking Partnersin systeemi mitä asiakkaille myydään on minusta oikeasti todella hyvä, ellei jopa suorastaan elegantti. Pyrimme aikaansaamaan itseään korjaavan ja kehittävän systeemin, joka tuottaa merkittävää informaatiota ja ymmärrystä läpi organisaation ja joka vielä hyödyntää tätä informaatiota ja ymmärrystä niin, että se näkyy merkittävinä asiakkuuksina.

Valitettavasti tuo konsepti ei riitä. Ei lähimainkaan. Ja siksi kirjoitan tämän blogin. Koska draivin sykkivä sydän ei ole ajatusrakennelma minun päässä vaan kaikissa niissä ihmisissä, joista asiakkaan organisaatio koostuu. Kaikki nuo ihmiset jäsentävät maailmaa omalla tavallaan, kokevat asioita omalla tavallaan ja haluavat tehdä asioita mitkä kokevat tärkeiksi. Niissä ihmisissä on Growth Hacking Partners Oy:n menestys tai turmio.

Yksi kovimmista myyntimiehistä

Yksi hyvä tapa aloittaa kertomaan tällaisesta asiasta, on aloittaa fyysisestä ilmentymästä(tässä tapauksessa henkilöstä) jossa yhdistyvät tietoisuuden kasvu, merkityksellisyys ja kova draivi viedä hommia eteenpäin. Hän on myös toistaiseksi yksi historiamme kovimpia myyntimiehiä.

Ennen kuin menemme siihen mitä Martin Luther King myi ja kenelle, niin haluan lukijoiden hetkeksi katsovan noita kasvoja. Otos on maskuliinen siinä mielessä, että kuva on otettu sillä hetkellä kun luovuus, draivi ja merkityksellisyys tulee tähän maailmaan, ja tulee rytinällä. Tämä on se hetki milloin maailma muuttuu peruuttamattomasti parempaan suuntaan ja Kingin silmissä ei näy vihaa vaan rakkautta. Niistä heijastuu pohjaton välittäminen, ehtymätön draivi ja kyllä, myös periksiantamattomuus.  

Kingin kaltaiset yksilöt ovat tietysti harvinaisia, mutta joskus kun on oikein mahdottomalta tuntuva tuote, niin universumi järjestää ihmiselle tai ihmisryhmälle työkalut onnistumiseen. King myi ajatuksen tasa-arvosta ihmisille, jotka kokivat konseptin itseään uhkaavana ja ajatuksen väkivallattomasta vastarinnasta ihmisille, joita oli sorrettu monien sukupolvien ajan.

Uskon, että arvoisat potentiaaliset asiakkaat, teillä voi olla vähän helpommin myytävä tuote, joten teistä ei tarvitse tulla Kingin veroisia myyjiä. Mutta tästä pääsemme kätevästi varsinaiseen asiaan eli pohtimaan sitä, että tuleeko merkityksellisyys todella pelkästään isoista päämääristä? Koska jos tulee, niin suurin osa meistä on tuomittu merkityksettömään työelämään.

Voisiko merkitys olla sinä ja muut?

Olipa toimiala mikä tahansa tai yritys mikä tahansa, niin useimmiten ihmiset tekevät siinä keskenään asioita. Itsenäisinkin yrittäjä tarvitsee asiakkaita, jotka ostavat näitä itsenäisesti tehtyjä tuotteita.

Mitä jos lähdemme etsimään Kingin draivin moottoripyörästä tehtyä skootteriversiota sellaisesta asiasta, joka on läsnä jokaisella työpaikalla? Sinusta ja muista.

Ajattele, että sinä ja kaikki ihmiset kenen kanssa vuorovaikutat elämässä, on kytketty toisiinsa piuhoilla ja tämä sama on totta kaikista muista. Eli olet suoraan kytkettynä työkavereihin, mutta vain yhden välikäden kautta kytkettynä myös työkaverin lapsiin ja kumppaniin sekä vain kahden välikäden kautta kytkettynä lapsien kouluun ja muihin lapsiin sekä opettajiin koulussa.

Seuraavaksi ajattele, että piuhoissa kulkee kahta asiaa: energiaa ja informaatiota. Voit laittaa piuhoihin vain sellaista energiaa, kuin mikä sinussa on tai sellaista informaatiota kuin mikä sinulla on hallussa. Useimmat meistä varmaan tiedostavat, että meissä on monenlaista energiaa(voit myös käyttää tunne) ja nämä energiat tai tunteet vaikuttavat meihin ja ne vaikuttavat siihen minkälaisia ajatuksia muodostamme ja millä tavalla elämässä toimimme.

Nyt kun olemme kytkettynä, niin myös muut kokevat sinun tunteesi. Jos lähetät vihaa, niin kotiin saapuu uupunut ja väsynyt ihminen, joka ei jaksa tarkastaa lapsensa läksyjä ja lapsi kärsii tästä huomion puutteesta. Jos lähetät rauhaa ja iloa ja ymmärrystä, niin kotiin saapuu ehkä edelleen väsynyt ihminen, mutta joka jaksaa kuunnella lastaan ja ottaa yhteyttä lapseensa. Esimerkki on vähän radikaali, mutta olen täysin vakuuttunut, että näin se vain menee. Se mitä syötämme omaan verkostoomme, heijastuu loputtomasti planeetalla. Olisiko tämä riittävä merkitys sinulle siihen, miksi mennä töihin hyvällä meiningillä? Vaikutat suoraan siihen, että miten hyvin planeetallamme voidaan. Itse voin ainakin mennä tämän kanssa iloisena töihin vaikka bisnes onkin taloudellisten tuloksien tuottamista asiakkaille. En koe, että merkitys syntyy ainoastaan jostain hienosta ja ylevästä päämäärästä ,vaikka niitäkin toki tarvitaan. Elämälläsi ja työelämälläsi on suoria vaikutuksia kaikkien ihmisten hyvinvointiin, jotka kanssasi työskentelevät.

Tietoisuus murtaa negatiivisuuden

Tietoinen läsnäolo mahdollistaa sen, että pystyt tiedostamaan negatiivisuuden nousun sinussa ja pystyt jättämään siihen reagoimisen ja Kingin tavoin vastaamaan negatiivisiin signaaleihin rauhallisuudella. Voit viedä asioita periksiantamattomalla tavalla maaliin, mutta se ei edellytä negatiivisuutta. Et enää ruoki negatiivisuudella ympäristöäsi vaan olet ottanut vastuuta omista ajatuksistasi ja niihin liittyvistä tunteista. Uskon vakaasti, että jokainen yritys joka haluaa tulevaisuudessa menestyä, tarvitsee tietoista läsnäoloa ja tietoista kuuntelua ja näiden harjaannuttamista. Me emme näitä myy, mutta toivottavasti nämä asiat heijastuvat meistä, kun teemme töitä yhdessä saavuttaen tuloksia ja ilon kokemuksia.

Loppujen lopuksi

Tulipahan kirjoittajaansa hyvin kuvaileva teksti. Lähdettiin hakemaan draivia Martin Luther Kingistä ja päädyttiin siihen, että planetaarinen hyvinvointi voi olla hyvinkin meistä kiinni. Toki on lukemattomia muita tapoja saavuttaa asioita, mutta olisi täysin luonteeni vastaista olla hakematta sitä kovinta ja miellyttävintä kanuunaa myös draivipuolelle. Jos siis ihmettelette, kun olen niin tyytyväinen äärimmäisen kaupalliseen työhöni, niin se johtuu siitä, että minulle merkitys on kokemus elämästä ja ihmisistä ympärilläni, tässä ja nyt ja uskon, että se heijastuu positiivisesti sekä asiakkaideni tuloksiin että fiilikseen. Se riittää minulle ja hyvin riittääkin. Eiköhän tehdä tästä vuosisadasta vähän erilainen yhdessä ja samalla vaikuteta positiivisesti ihmisten elämään nyt ja tulevaisuudessa? Hyvällä meiningillä tästä hyvä tulee, kunnes auringosta loppuu vety ja tulee paha, mutta siihen menee vielä hetki.

Innostavin terveisin
Olli Montonen

Kiinnostuitko?

Keskustellaan yrityksesi kasvuhaasteista, ja katsotaan voimmeko auttaa teitä niissä. Ota yhteyttä – se on ensiaskel matkalla kasvuun!

Soita, lähetä sähköpostia, tai jätä viesti lomakkeella

Puolen tunnin puhelinkeskustelu on parasta sisältöä mitä voimme tarjota

olli@growthhacking.fi
+358 40 820 4880

Jätä viesti, niin soitan sinulle takaisin!