fbpx
Select Page

ABM

ABM B2B MARKKINOINTI

=

Hyperkohdennettua
ja kokeilevaa markkinointia
heille kenestä tulee 
hyviä asiakkaita

IDENTIFY - CONTACT - CLOSE

Mitä ABM tarkoittaa?

ABM, eli account based marketing, on markkinoinnin menetelmä jossa määritellään aluksi yrityksesi potentiaalisesti arvoikkaimmat asiakkuudet. Sitten näitä yrityksiä lähdetään tavoittelemaan lähes kaikin mahdollisin keinoin. 

Jos perinteisesti markkinaeuroja kylvetään enemmän tai vähemmän summanmutikassa, ABM:ssä valitaan etukäteen tarkasti tietyt yritykset päättäjiä lähestytään systemaattisesti. Markkinointi- ja myyntiosastot tekevät läheistä yhteistyötä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

adults-agenda-brainstorming-1451449

Eniten hyötyä ABM:stä on yrityksille joiden asiakkaiden lifetime value (asiakkaan elinkaariarvo) on varsin suuri. Se sopii koosta tai toimialasta riippumatta kaikille, jotka tekevät B2B myyntiä: lähtien pienistä startupeista aina maailman suurimpiin yhtiöihin asti. 

Kenelle ABM:stä on hyötyä?

Example Case

Miten ABM käytännössä ja yksinkertaistettuna toimii?

  • Ensimmäisenä pidetään workshop, jossa määritellään yrityksen asiakkuuksien tasot A-, B- ja C-luokkiin

  • Seuraavaksi etsitään lisää potentiaalisia asiakkuuksia jotka voivat olla merkityksellisiä

  • Löydetyt yritykset lisätään listaan, jos tehdään lopulliset valinnat A-B-C -ryhmiin

  • Kun yritykset ovat selvillä, tehdään niillä ABM markkinointi stategia seuraavasti:

    • A-ryhmän yrityksille jokaiselle oma suunnitelma

    • B-ryhmän yrityksille yhteinen suunnitelma

    • C-ryhmälle markkinointisuunnitelma, jolla voidaan löytää uusia A- ja B-ryhmän yrityksiä

  • Suunnitelmia aletaan toteutamaan yhteistyössä asiakkaan markkinointi- ja myyntiorganisaation kanssa